گروه حوادث: روز گذشته با پیدا شدن اجساد 2 خلبان ناپدید شده در ارتفاعات الموت، عملیات 4 روزه جست‌وجو در 2 استان مازندران و قزوین پایان یافت.

مرحوم خلبان حسن خاکباز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هواپیمای این دو خلبان بعد از برخورد با دیواره قله الموت، سقوط کرده است. با گذشت 4 روز از ناپدید شدن 2 خلبان حرفه‌ای و با تجربه فرودگاه آزادی آبیک، اجساد آنها در ارتفاعات الموت پیدا شد. ساعت 11:30 پنجشنبه گذشته محمود دوبری، استاد خلبان هواپیماهای فوق سبک همراه یکی از خلبان‌های باتجربه به نام مهندس حسن خاکباز سوار یک هواپیمای 2 نفره شدند تا برای سفری تفریحی فرودگاه آزادی آبیک را به مقصد یکی از شهرهای شمال کشور، ترک کنند. با گذشت 40 دقیقه از پرواز این هواپیما، درحالی‌که انتظار می‌رفت آنها در فرودگاه مقصد به زمین نشسته باشند اما اثری از این دو خلبان نبود و بررسی‌ها نشان می‌داد که هواپیمای آنها در میانه راه ناپدید شده است.

جست‌وجو در توفان

یدالله صالحی، رئیس هلال احمر شهرستان تنکابن در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: از بعد از ظهر پنجشنبه که خبر ناپدید شدن هواپیما به دستمان رسید، جست‌وجو را شروع کردیم اما به خاطر بدی هوا و بارش باران امکان پرواز بالگرد وجود نداشت. بنابراین تیم‌های کوهنوردی هلال احمر، تیم‌هایی از مرکز استان و افراد محلی به سرعت دست به کار شدند و عملیات جست‌وجو به‌صورت زمینی شروع شد. صالحی افزود: سرانجام بعد از ظهر شنبه خبر رسید که تلفن همراه یکی از خلبان‌ها برای لحظه‌ای کوتاه روشن شده و بررسی‌های مخابراتی محل روشن شدن آن را منطقه طالقان یا نزدیکی‌های قزوین نشان داده است. بنابراین عملیات جست‌وجو از سوی هلال احمر قزوین ادامه یافت. روشن شدن گوشی تلفن همراه به معنای آن بود که احتمالا خلبان‌ها زنده هستند.

تیم‌های جست‌وجو که از شنیدن این خبر انرژی مضاعفی گرفته بودند تجسس را ادامه دادند و بالگرد هلال احمر قزوین به اطراف طالقان اعزام شد. حسین خوئینی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان قزوین می‌گوید: نخستین تلاش‌های تیم جست‌وجو در منطقه طالقان نتیجه‌ای نداشت و هیچ ردی از خلبان‌ها به دست نیامد. اما درحالی‌که جست‌وجو در این منطقه ادامه داشت تعدادی از روستائیان محل سرنخ مهمی را در اختیار ما قرار دادند. آنها گفتند که در ارتفاعات الموت، اجساد 2 مرد و بقایای یک هواپیما را دیده‌اند اما به خاطر صعب‌العبور بودن منطقه، موفق به انتقال اجساد به پایین کوه نشده‌اند. وی ادامه می‌دهد: با دریافت این خبر، مسیر جست‌وجو تغییر یافت و تیم‌های کوهنوردی صبح روز گذشته به ارتفاعات الموت اعزام شدند. آنها با رسیدن به محل مورد نظر و تجسس در منطقه اجساد هر دو خلبان را پیدا کردند و معلوم شد که آنها بعد از سقوط جان باخته‌اند و پیدا شدن سیگنالی از گوشی تلفن همراه یکی از آنها، احتمالا یک اختلال مخابراتی بوده است.با مشخص شدن این موضوع تلاش برای انتقال اجساد به پایین کوه آغاز شد که تا لحظه تنظیم این گزارش این تلاش‌ها از سوی تیم‌های امدادی ادامه داشت.

کد خبر 144299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز